Tijd investeren in de benaming van je gepubliceerde afbeeldingen is zinvol. Het maakt je website of landingspagina beter vindbaar in Google Zoeken voor het opgegeven zoekwoord. Tevens verkort je de laadtijd ermee. Dat is vooral prettig voor bezoekers, maar ook voor Google is dit één van de criteria voor een betere SEO positionering. Afbeeldingen optimaliseren! Wat te doen?
De juiste bestandsnaam meegeven
Vul een optimale naam in. Je afbeelding is bestemd voor een webpagina die je optimaliseert voor een zoekwoord. Gebruik dit zoekwoord als bestandsnaam. Visa versa geldt hetzelfde: gebruik een afbeelding die aansluit bij je zoekwoord, dus bij de inhoud van je pagina.
Alt-tekst invullen
De Alt-tekst wordt weergegeven als een afbeelding niet kan worden getoond. Het vertelt de zoekmachine waar de afbeelding over gaat. De tekst moet kort maar beschrijvend zijn. Zorg er dus voor dat de tekst een goede representatie van de betreffende afbeelding is. Tip! Gebruik altijd één of twee zoekwoorden uit de titel van je artikel in de Alt tekst.
Verklein de afbeeldingen
Voor optimaliseren van afbeeldingen door te verkleinen, kun je de volgende richtlijnen aanhouden: niet meer dan 500 Kb groot, naar bestandsformaat JPEG of PNG en/of maximaal 2400 pixels breed voor een beeld dat het hele scherm inneemt. Verkleinen kan met vele online gratis tools, voor wordpress websites gebruik ik de plug-in Smush-it.
Vergeet je logo niet !
Belangrijk en vaak vergeten is de toepassing van bovenstaande tips op je logo/merknaam. Daar wil je minimaal goed op gevonden worden.
