Het world-wide-web staat bomvol handige tools en informatiebronnen. Één daarvan is de advertentiebibliotheek van Facebook. Daar kun je advertenties bekijken van bedrijven die op Facebook adverteren.
Een handige tool wanneer je wilt bekijken wat je concurrentie in social advertising doet, of zelfs wat ze hebben gedaan. Of wanneer je inspiratie op wilt doen uit jouw of andere bedrijfstakken voor een advertentie.
Wat mij wel gebeurd is dat ik een advertentie voorbij heb zien komen, die op een later stadium relevant is en je dan terug wilt halen. Het is dan erg prettig om deze weer op te kunnen zoeken.
Hoe werkt het
Binnen dit Facebook-instrument vind je advertenties van bedrijven door op bedrijfsnaam te zoeken. Je krijgt advertenties te zien die op dit moment worden uitgevoerd, als ook inactieve advertenties uit het verleden. Binnen alle Facebook-producten, waaronder Instagram.
A/B testen en meer.
Interessant is dat je kunt zien, op welke manier de grotere bedrijven A/B testen uitvoeren. Neem nou dit voorbeeld van Nike Football, waar beeldmateriaal wordt getest en ik wel een mening over heb. Ik zie productfoto’s maar ook een meer algemene op het voetbalgevoel aansprekend beeld.
Waar let ik op bij het kiezen van foto’s voor een campagne.
- Dat de foto past bij de tekst en andersom. Hoe beter op elkaar afgestemd hoe meer ze elkaar versterken.
- Gebruik van een foto met emotie of die emotie oproept.
In dit Nike Football voorbeeld, spreekt mij foto 3 het meeste aan wat betreft het oproepen van gevoel, maar deze sluit het minst aan bij de tekst. De tekst gaat over de voetbalschoen.
Bij foto 1 de schoen goed zichtbaar, je ziet hoe fraai deze is. Deze foto gaat wat mij betreft over maximale grip op het voetbalveld, dat zie ik niet terug in de tekst, jammer gemiste kans. Het is een eigenschap die een voetballer zoekt in een schoen, neem ik aan. Als dat in de tekst had gestaan was het mijn nummer 1 geweest.
Dan foto 2, deze lijkt te gaan over rekken en strekken. Ik heb eigenlijk niets met die foto, want er klopt niets aan, je strekt niet midden op een veld. Het heeft niets met schoenen te maken dan dat deze goed in beeld is.
Ook de advertentiebibliotheek doorzoeken? Dit kan met of zonder Facebook- of Instagram-account. Doe er je voordeel mee.