We verblijven in een wereld waarbinnen marketingcommunicatie activiteiten aanzetten tot koop. De argumenten kunnen zo sterk zijn, dat je denkt dat je iets echt nodig hebt, terwijl het misschien ook zonder kan. Ik bevind mij aan beide kanten en ervaar zowel de invloed van al die boodschappen als dat ik als online marketeer ze bedenk.
sociaal maatschappelijk relevant
Toch kan het ook anders. Marketingcommunicatie kan teweegbrengen dat je je begrepen voelt. Gezien. Dat gebeurt wanneer de boodschap aansluit op de persoonlijke drijfveren van mensen. Wanneer ook de sociale belangen van personen erin benoemt worden. Nadenken over een sociaal maatschappelijk relevante boodschap, gebeurt steeds meer.
mooie voorbeelden
Op Customer Talk staat een artikel over Nike en hun visie op de klantbeleving van de toekomst waarin sociale belangen van hun klanten zijn meegenomen. De campagne playinside-playfortheworld bijvoorbeeld, deze gaat over binnenshuis fit worden. Ook de onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO heeft het toegepast en laat zien welke impact zij hebben op het dagelijks leven van mensen door innovaties.

Marketingcommunicatie is aan het veranderen. Engagement en interactie krijgt er een diepere laag bij. Dichterbij de mensen doordat merken hun empathisch vermogen laten zien. Uitingen alleen gericht op de ‘core benefit’ van product of dienst komen tekort. Mensen worden geraakt wanneer de boodschap ook aansluiten bij de sociale belevingswereld van de mens.