Vandaag trof ik een onderzoek van Mailchimp samen met Hall & Partners aan, uitgevoerd in de zomer van 2019. Met de titel: Waarom kleine bedrijven zouden moeten starten met marketing op dag één. 505 ondernemers zijn daarbij ondervraagd over hun ervaringen.
Wat mij opviel uit dit onderzoek is het antwoord op de vraag: Is er iets dat je voortgang vertraagde? “Ja, het idee dat ik alles moest weten voordat ik kan starten.”
Dat herken ik persoonlijk ook. En ik zie het bij mijn klanten wanneer we het hebben over het inzetten van nieuwe instrumenten binnen online marketing. Een van de aangedragen oplossingen is het nemen van kleine stapjes binnen de lange termijn doelstellingen en het formuleren van korte termijn doelen voor je eigen motivatie. Dat ga ik inzetten.
Dan. Waar loopt een -net begonnen- ondernemer tegen aan: Vinden van nieuwe klanten die je een kans willen geven zonder een uitgebreid portfolio. Of het bouwen aan een stabiel klantenbestand.
De oplossing daarvoor is op zoek te gaan naar ‘de fit’. Hé, die ken ik en zoek ik met mijn klanten met behulp van waarde propositie canvas. Met de fit bedoelen ze: waar zit het raakvlak van je product of dienst met de behoefte of wens van de doelgroep. Dit kun je je bedenken, maar nog beter is onderzoek doen door te praten met je (potentiele) klanten, de concurrentie in de gaten te houden of doe a-b testen.
Het onderzoek is weergegeven in de vorm van een infographic- achtige presentatie. Bekijk ‘m hier.